Fejlesztő értékelés
Blog post description.
10/29/20253 min read
Fejlesztő értékelés a gyakorlatban - 1.rész: a portfóliós mappák bevezetése
A portfóliós mappák
A portfóliós mappák kezelése az alsó tagozatos osztályban nem kell, hogy sok időt vegyen igénybe. Ebben a bejegyzésben megosztok néhány hasznos tippet a kezeléshez, valamint bemutatom, hogyan tanultam meg hatékonyan használni a tanulói portfóliós mappákat az oktatás irányítására – de legfőképp arra, hogy a diákjaim reális képet lássanak a saját tanulásukról.
Megtanulhatod, hogyan vezesd be ezt az értékes eszközt úgy, hogy szinte önmagát irányítsa. A bejegyzés végén még egy ingyenes adatmappa-osztálycsomagot is mellékeltem, hogy el tudd kezdeni a használatát.
A portfóliós mappák előkészítése
Én papírból készült, belső füles mappákat használok. A címkék ugyanis nem tapadnak jól a műanyag mappákra.
A mappák belsejébe grafikonokat teszek a magyar nyelv és irodalom, a matematika tantárgyak tanulásának követésére. Bármilyen tantárgyat beilleszthetsz, amit szeretnél.
A beszélgetési kérdéseket a bal oldali zsebbe tesszük, a címkéket pedig a mappák elejére ragasztjuk. A jobb oldali részhez a nem megtartandó felmérőket is bele lehet tenni.
Tanítsd meg a tanulókat a mutatók megértésére
Tanítsd meg kifejezetten a tanulókat arra, hogyan figyeljék a fejlődésüket és hogyan értelmezzék az adataikat. Készíts néhány példagrafikont, és vetítsd ki őket közös megbeszélésre.
Kérdezd meg a diákokat, mit tudnak megállapítani a példa tanuló előrehaladásáról.
Használd a beszélgetési kérdéseket tartalmazó lapot, hogy segítsd a diákokat felismerni a példa tanuló pontszámait, erősségeit és a fejlesztendő területeket.
Tanulási célok kitűzése
Miután a tanulók megértették, mit mutatnak az adataik és hogyan használhatják azokat a fejlődésük nyomon követésére, tanítsd meg őket reális és elérhető célok kitűzésére. Reális és elérhető!!!! Vedd figyelembe, hogy minden gyermek más és más. Máshogy tanul, máshogy fejlődik.
Beszéljétek meg, milyen módokon érhetik el a céljaikat, és mit tehetnek, ha mégsem sikerül.
A te irányításoddal a tanulók rendszeresen és tudatosan dolgozhatnak a céljaik sikeres elérésén.
Adj visszajelzést a tanulóidnak
A te visszajelzésed kulcsfontosságú. Ez ad értelmet a folyamatnak – nélküle sok tanulási lehetőség elvész.
Egy gyors átbeszélésre beszélgess el a tanulókkal egyénileg vagy kis csoportban, hogy segítsd őket a céljaik kitűzésében.
A visszajelzés gyakorisága attól függ, milyen tantárgyban vagy tevékenységben készítesz fejlesztő értékelést. Én a tematikus terveim alapján határozom meg előre 2-4 hétre az elérendő tudásanyagot, és a megtanulásához szükséges feladatokat.
Napi szinten röviden beszélgetek néhány diákkal a szünetekben, lyukas órában, felügyelet alatt.
Az olvasási készségeket hetente vagy kéthetente rögzítjük, a visszajelzést pedig az irányított olvasási csoportok során adjuk.
Fejlesztő értékelés során mindig egy átlagos pozitív dologgal kezdek, majd jöhet a fejlesztésre szoruló rész, és mindig pozitív értékeléssel zárom a beszélgetést. Ezt fontosnak gondolom, mert jó érzéssel távozik a gyerkőc a megbeszélésről.
Tarts „coaching” beszélgetést
Tarts „coaching” jellegű beszélgetést, amelyben meghallgatod a tanulók észrevételeit és értelmezéseit.
Adj olyan visszajelzést, ami segít nekik felismerni, hol tartanak, és hogyan juthatnak el a következő szintre.
Bátorítsd őket kis, fokozatosan elérhető célok kitűzésére.
A világosan meghatározott, reális célok, valamint az azok elérésére irányuló terv segít abban, hogy a diákok büszkeséget és elégedettséget érezzenek a teljesítményük iránt – és motiváltak maradjanak.
Alakíts ki egy működő rutint az osztályod számára
Fontos, hogy megtaláld azt a rutint, ami neked és a tanulóidnak is működik – különben nem fogod csinálni.
A portfóliós mappák használata azon rutinok és eljárások közé tartozik, amelyeket az iskola első heteiben érdemes megtanítani.
Tapasztalatból tudom, hogy hajlamos vagyok kerülni azokat a dolgokat, amik nem működnek.
Az adatok rögzítése azonban nem kell, hogy sok időt vegyen igénybe – ha a tanulók megszokják a folyamatot, kevesebb mint 5 perc alatt elvégezhető, anélkül, hogy elvenné az oktatási időt.










